Meest gestelde vragen

Hier vind je een antwoord op enkele vragen die u zou kunnen hebben.

Sinds 1 januari 2007 is het bestaande dag/nacht tarief vervangen geworden door het nieuwe piek/dal tarief.

Waar:

Deze overheidsmaatregel is van toepassing voor alle regio's in België (Vlaanderen, Brussel, Wallonië).

Wat

  • U beschikt al over een tweevoudige meter?
    Probeer dan het verbruik van toestellen die veel verbruiken (zoals vaatwasser, wasmachine, linnendroger, elektrische accumulatieboiler of verwarming met accumulatie) naar het weekend te verschuiven.
  • U hebt een normaal tarief of een uitsluitend nachttarief?
    Voor u verandert er helemaal niets.

Vallen de feestdagen ook onder dit weekendtarief?

Neen, feestdagen worden niet beschouwd als daluren.

Welke uren worden beschouwd als piekuren?

Maandag tot en met vrijdag tussen 7.00u en 22.00u.
Feestdagen

Welke uren worden beschouwd als daluren?

Alle andere uren (inclusief weekend)
Maandag tot vrijdag van 22.00u tot 7.00u + alle weekends

Wat indien ik geen tweevoudige uurmeter heb en dus niet van deze nieuwe maatregel kan genieten?

Een tweevoudige uurmeter is enkel voordelig indien u tijdens de nacht toestellen laat werken die veel verbruiken. Bijvoorbeeld: de wasmachine, de droogkast, de vaatwasser, elektrische accumulatieboiler of verwarming met accumulatie.
Hebt u deze toestellen niet in huis, dan is het tweevoudig uurtarief vaak niet voordelig.
Overschakelen naar een tweevoudig uurtarief betekent immers extra aansluitingskosten en een duurder abonnement.

Wat zijn de kosten om over te stappen naar een tweevoudige meter?

De aansluitingsprijs bij vervanging van de meter bedraagt ongeveer € 168 indien u beschikt over een meterkast type 40/60 of 25S60 voor alle meters geplaatst na 1984. Is dit niet het geval, dan betaalt u ongeveer € 342 voor de metervervanging. Voor het tarief "uitsluitend nacht" verandert er helemaal niets. De uurregeling blijft ongewijzigd.

Meer info in onze kantoren.

U neemt de tellers van elektriciteit en/of gas en/of water op. (standen voor de komma) samen met de laatste 3 cijfers van uw teller (ook vindbaar op uw laatste afrekeningsfactuur). In de vrije energiemarkt is zowel de vertrekkende abonnee als de nieuwe abonnee verplicht zich te melden. U komt langs in ons bureel of neemt per mail of fax met ons contact, wij zorgen dan voor de opmaak en toezending van alle klaargemaakte documenten.

  • Gasreuk : 0800 65 0 65
  • Defecte Straatlampen : www.straatlampen.be - 0800 6 35 35
  • Meteropneming : 078 35 35 34
  • Storingen en defecten : 078 35 35 00
Contacteer ons gerust 059/70 13 98 - 09/324 31 31
Of mail ons info@delanghe.be
Ons hoofdkantoorElisabethlaan 2, Oostende